Układy i formy, czyli słów kilka o kompozycji symetrycznej i asymetrycznej. Część 2
Dzień dobry!
Dzisiaj będziemy kontynuowały lekcję o KOMPOZYCJI, w której omówiłyśmy dość dokładnie kompozycję centralną zamkniętą oraz otwartą. We wpisie z zeszłego tygodnia znajdziecie również filmiki, które szczegółowo opisują jak takie kompozycje można narysować.
Dzisiaj skupimy się na kompozycji symetrycznej i asymetrycznej.
Dzisiaj skupimy się na kompozycji symetrycznej i asymetrycznej.
Symetria to jedność i doskonały porządek.
Kompozycja symetryczna opiera się na centralnej osi, gdzie każdy obiekt określony po jednej ze stron osi jest przeciwstawiony jego odpowiednikowi po jego drugiej stronie. Wszystko jest wyrównane i przemyślane. Często nazywamy ją symetrią lustrzaną - bo jak w lustrze względem osi odbija się ta sama figura.
Kompozycja symetryczna najczęściej opiera się na osi pionowej. Można ją jednak również opisać na osi poziomej, a nawet przekątnej. Może być więc wieloosiowa. Bardzo istotne jest jednak jej centralne umieszczenie i równomierność rozłożonych obiektów po obu jej stronach.
Obrazem namalowanym według zasad kompozycji symetrycznej jest "Madonna z Dzieciątkiem i świętymi", który namalował włoski malarz - Sandro Botticelli. W centrum znajduje się główna postać, a po jej obu stronach są rozmieszczone pozostałe elementy dzieła.
Symetrię możemy często zauważyć w różnych budowlach, gdzie wejście główne leży na linii symetrii. Doskonałym przykładem takiej budowli jest Belweder w Warszawie, albo Wersal - rezydencja królów w Francji.
Kompozycja symetryczna najczęściej opiera się na osi pionowej. Można ją jednak również opisać na osi poziomej, a nawet przekątnej. Może być więc wieloosiowa. Bardzo istotne jest jednak jej centralne umieszczenie i równomierność rozłożonych obiektów po obu jej stronach.
Obrazem namalowanym według zasad kompozycji symetrycznej jest "Madonna z Dzieciątkiem i świętymi", który namalował włoski malarz - Sandro Botticelli. W centrum znajduje się główna postać, a po jej obu stronach są rozmieszczone pozostałe elementy dzieła.
Sandro Botticelli, Madonna z Dzieciątkiem i świętymi. |
Symetrię możemy często zauważyć w różnych budowlach, gdzie wejście główne leży na linii symetrii. Doskonałym przykładem takiej budowli jest Belweder w Warszawie, albo Wersal - rezydencja królów w Francji.
Belweder w Warszawie |
Wersal |
Symetria wieloosiowa zaś opiera swoje przekształcenie na punkcie leżącym pośrodku, w samym centrum jakiejś płaszczyzny. Kompozycje oparte na tego rodzaju symetrii polegają na rozmieszczeniu różnych form w tej samej odległości od wyznaczonego środka. Najprostszym przykładem jest tutaj koło rowerowe, albo samochodowe.
W architekturze zaś symetrię tą możemy zaobserwować w rozetach, czyli kamiennych elementach dekoracyjnych będących stałymi elementami fasad katedr.
Przeciwieństwem kompozycji symetrycznej jest kompozycja asymetryczna.
W architekturze zaś symetrię tą możemy zaobserwować w rozetach, czyli kamiennych elementach dekoracyjnych będących stałymi elementami fasad katedr.
Rozeta Rayonnant, Katedra Notre-Dame |
Przeciwieństwem kompozycji symetrycznej jest kompozycja asymetryczna.
Asymetria to dzieła dynamiczne, spontaniczne, często przedstawiające ruch.
W tego rodzaju kompozycji prawa i lewa strona znacznie się różnią. Jedna z nich skupia uwagę odbiorcy na wyraźnym akcencie plastycznym. W drugiej zaś części obrazu są przedstawione mniej istotne elementy.
W malarstwie doskonałym przykładem tego rodzaju kompozycji jest obraz "Pani Charpentier z dziećmi", który namalował włoski malarz Pierre - Auguste Renoir.
W lewej części płótna są skupione najjaśniejsze elementy obrazu - postacie dzieci. Wzrok przykuwa zaś jego najciemniejszy element - czarna suknia kobiety, która zajmuje środek i prawą stronę obrazu.
W tego rodzaju kompozycji prawa i lewa strona znacznie się różnią. Jedna z nich skupia uwagę odbiorcy na wyraźnym akcencie plastycznym. W drugiej zaś części obrazu są przedstawione mniej istotne elementy.
W malarstwie doskonałym przykładem tego rodzaju kompozycji jest obraz "Pani Charpentier z dziećmi", który namalował włoski malarz Pierre - Auguste Renoir.
W lewej części płótna są skupione najjaśniejsze elementy obrazu - postacie dzieci. Wzrok przykuwa zaś jego najciemniejszy element - czarna suknia kobiety, która zajmuje środek i prawą stronę obrazu.
Kompozycja symetryczna |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz