Pop-art, czyli jak puszka coca-coli stała się dziełem sztuki?

Pop-art, czyli jak puszka coca-coli stała się dziełem sztuki?


Witajcie kochani.
Strasznie zafascynowała nas ostatnio sztuka pop-artu. Musiałyśmy więc napisać o niej lekcje. Chodzi ona za nami już od dłuższego czasu, a pisanie o niej to była istna przyjemność dla nas :)

Kierunek ten został ukształtowany przez konsumpcyjny styl  życia w Ameryce Północnej.  Artyści tworzący w tym kierunku wzorowali się na dziełach surrealistycznych, które kreowały obrazy burzące logiczny porządek rzeczywistości. Powstawały więc nietypowe zestawienia, obrazy komiksowe oraz dzieła z naturalnie odwzorowanymi obiektami. Artysta za cel obrał sobie przedstawienie rzeczywistości dużych miast oraz wpływu kultury masowej. 
Na początku pop-art widoczny był przede wszystkim w malarstwie. Z czasem zaś nurt ten dawał o sobie znać w tworzeniu niezwykłych aranżacji i instalacji.

Większość z nas przypuszcza, że powstał on w Stanach Zjednoczonych, co jest bardzo mylące. Po raz pierwszy terminu pop-art użył brytyjski krytyk sztuki  Lawrence'a Alloway około 1954 roku, który wraz z takimi artystami jak Richard Hamilton i Eduardo Palozzi należeli do Niezależnej Grupy Dyskusyjnej zorganizowanej przy Instytucie Sztuki Współczesnej w Londynie. W 1956 roku zorganizowali oni wystawę w Whitechapel Art Gallery w Londynie zatytułowaną This Is Tomorrow. Wystawa ta jest uważana za początek nowego kierunku w sztuce angielskiej. Wyłoniła ona bowiem zasadnicze tematy pop-artu: reklamę i gwiazdy środków masowego przekazu. Prezentowana na niej sytuacja przestrzenna uwidocznia jeszcze jedną intencję artystów - potrzebę angażowania wszystkich zmysłów widza poprzez mieszanie dyscyplin oraz środków wyrazu. Wystawiony na niej kolaż R. Hamiltona "Co sprawia, że ​​dzisiejsze domy są tak różne, tak atrakcyjne?" uważany  jest za pierwsze znaczące dzieło pop artu. Został on uznany za wyraz kondensacji ikonografii i postaw estetycznych tego kierunku - charakteryzuje go bowiem typowe dla pop-artu zainteresowanie techniką (magnetofon, odkurzacz) oraz reklamą, odwołania do seksu, upodobanie do stereotypów, widowiskowości i komiksów. Richard Hamilton mówi o pop arcie: "... to sztuka popularna, efemeryczna, konsumpcyjna, tania, produkowana seryjnie, młoda, duchowa, seksowna, urzekająca i popłatna."


R. Hamilton, Just what is it that makes today's homes so different, so appealing?

Najbardziej znaczącą postacią pop-artu był Andy Warhol, który w 1960 roku zaczął malować butelki Coca-Coli. W swej twórczości wykorzystywał on obrazy ze środków masowego przekazu - prasy, reklamy i telewizji. Jego najlepszymi pracami są portrety gwiazd filmowych w tym portrety Marilyn Monroe. Jednak, na równi z portretami sławnych osób, Warhol czynił tematami swojej sztuki sprzęty oraz produkty codziennego użytku, np. puszek z zupą, butelki z coca-colą, czy też opakowania zmywaków, które następnie powielał w masowych ilościach. 
Warhol wpłynął na zmianę dotychczasowego sposobu postrzegania sztuki, zacierając granicę między sztuką, a sztuką masową. 

Andy Warhol

Andy Warhol,  Exhibition
Andy Warhol,  Puszki z zupą Campbella

Kolejnym popularnym artystą tworzącym w stylu pop-art jest Roy Lichtenstein, który wprowadził do swego malarstwa komiksy będące jego znakiem rozpoznawczym. Lichtenstein odmalowuje świat przedmiotów i wizerunków funkcjonujących w tak zwanej świadomości masowej, a więc tych, które przedostają się do niej głównie dzięki masmediom. 




Polski wątek  pop-artu zaczyna się w aptece. Sprawcą całego zamieszania był Mateusz Grabowski, który był z zawodu farmaceutą. Grabowski wyemigrował z Polski do Londynu i  za pożyczone pieniądze kupił aptekę, a kilka lat później w 1962 roku na jej zapleczu otworzył galerię. Nazwał ją Grabowski Gallery. Prezentował i promował w niej przede wszystkim sztukę brytyjskich twórców młodego pokolenia często związanych z pop-artem i op-artem. Na jego wernisaże przychodził cały Londyn, w tym przede wszystkim artyści.

Galeria Mateusza Grabowskiego Grabowski Gallery

W Galerii Grabowskiego swoją twórczość pokazywało wielu artystów, również Ci związani z pop-artem: David Hockney, Allen Jones oraz Derek Boshier.

Allen Jones, Exhibition at the Royal Academy

Derek Boshier, Najprzystojniejszy bohater kosmosu i Mr. Shepard
Artyści uprawiający sztukę op-artu przypominali badaczy egzotycznych kultur, którzy z tysięcy znalezisk i informacji układali w  mozaikę portret społeczeństwa. Uważali oni, że złudzenia przedstawiane przez reklamę, telewizyjną rozrywkę, informacje oraz obyczajowość towarzyszącą konsumpcyjnemu stylowi życia są w stanie najbardziej pokazać prawdziwe oblicze społeczeństwa. 
Zarówno brytyjscy jak i amerykańscy artyści w swej twórczości podejmowali te same tematy. Jenak Brytyjczycy bardzo krytycznie podchodzili do amerykanizacji życia w przeciwieństwie do ich amerykańskich kolegów. 

Polska wersja pop-artu po raz pierwszy pojawiła się na scenie międzynarodowej w latach 70, kiedy to w czasopiśmie "flash art" pojawiły się m.in. fotografie  Natalii Lach - Lachowicz  z cyklu  pt. "Sztuka konsumpcyjna". Lachowicz pokazuje modelkę podczas wykonywania różnych gestów i czynności, związanych z konsumpcją. Samo zdjęcie nie jest celem pracy, jest ono jedynie narzędziem oraz metodą zapisu. Warto również dodać, że artystka często fotografowała samą siebie.

Okładka czasopisma  flash art

Zdjęcie Natalii LL

Pop art nie przyjął się w Polsce tak jak w Stanach Zjednoczonych czy Zachodniej Europie, gdyż nie istniały wówczas odpowiednie warunki polityczne, ekonomiczne i kulturowe. Kierunek ten zwrócił jednak uwagę polskich artystów ponownie na sztukę figuratywną - nowy sposób wykorzystywania przedmiotów pospolitych.
 Styl pop-artu zaadoptowali Benon Liberski oraz Jerzy Krawczyk dając fotograficznie przedstawionym przedmiotom główną rolę w swoich dziełach. Ważną rolę w dobie polskiego pop-art odegrali twórcy polskiego plakatu, tacy jak Roman Cieślewicz oraz Jan Młodożeniec.
Za polską odmianę pop-artu uważa się sztukę Jana Dobkowskiego oraz Jerzego "Jurry" Zielińskiego tworzących jako grupa Neo Neo Neo w latach 70. 


Benon Liberski, Western
Roman Cieślewicz, Fabryka obrazów


PODSUMOWUJĄC....
Pop-art to proste kompozycje, nasycone barwą i kontrastami. Prace są duże i krzykliwe, mają za zadanie zwrócić uwagę widza i przyciągnąć jego wzrok przejmując środki typowe dla świata rozrywki, naśladując kadrowanie, konwencje rysunku i ograniczoną gamę kolorów. Charakterystycznym dla tego kierunku zabiegiem jest kilkukrotne powielenie obiektu w ramach jednej pracy, służące zwiększeniu efektu. Przedstawiane na obrazach historie odwołują się do istotnego dla kultury popularnej wydarzania lub przedmiotu. Częstymi tematami są wyroby masowe, znane postacie i gwiazdy, jedzenie czy przedmioty codziennego użytku.

Pop-art doskonale opisuje poniższy film, na który Was serdecznie zapraszamy:)




Pora na zadanie:)
Wcielcie się w postać Andy'ego Warhola i tak jak on zaprojektujcie puszkę coca-coli, albo czadowe trampki w stylu pop-art. Żeby ułatwić Wam zadanie wstawiamy gotowe szablony do druku.
Pozwodzenia :)








Tych, którzy mieliby ochotę wykonać portret w stylu pop-art zapraszamy na kurs ;)



Oczywiście nie zapomnijcie się pochwalić efektami swojej pracy :)
Pozdrawiamy serdecznie



Rzemiosło artystyczne

Rzemiosło artystyczne


Dzień dobry wszystkim

Dzisiaj opowiemy Wam  o kolejnej dziedzinie sztuk plastycznych, 
czyli o rzemiośle artystycznym.
Historia rzemiosła zaczyna się już od starożytności.W czasach starożytnych, w antycznej Grecji czy Rzymie, lubowano się w pięknych przedmiotach, jednak samo ich wytwarzanie uważano za czynność nie godną wolnego obywatela. Toteż większość prac rzemieślniczych wykonywali niewolnicy.
W średniowiecznej Europie rzemieślnicy-mieszczanie zrzeszeni byli w cechach, które pilnowały wysokiej jakości produkcji, kontrolowały ceny, a w razie kłopotów służyły pomocą. Broniły także przed konkurencją partaczy - rzemieślników, którzy nie należeli do cechu, których wyroby były zawsze tańsze i często gorsze. Każdy mistrz cechowy miał własny warsztat, uczniów i czeladników, własne sekrety techniczne. Przed zdobyciem tytułu mistrza rzemieślnik musiał odbyć wędrówkę po Europie, dzięki której poznawał metody pracy za granicą i najnowsze mody. Często przywoził także wzorniki (zbiory rycin pokazujących modne wzory dekoracji i kształtów), z których później korzystał, nieraz do końca życia.

Rzemiosło artystyczne -  to forma sztuki dekoracyjnej, użytkowej, do której zaliczamy przedmioty wytwarzane ręcznie - mające wartość artystyczną.  Są one wykonywane przez mistrzów rzemiosła, z drogich i starannie dobranych materiałów. 


Od średniowiecza w Polsce wyroby artystyczne trafiały do rąk arystokracji, dekoracyjne meble, cenne serwisy porcelanowe, wytworne tkaniny, wszystko to świadczyło o prestiżu rodu, jego zamożności i dobrym guście. Z czasem sztuka zdobnicza nieco się popularyzowała, coraz wyraźniej zaznaczały się też na polskim gruncie obce mody, szczególnie popularne były wzory francuskie, stanowiące szczyt elegancji i pożądania. Z biegiem lat także uboższa szlachta mogła sobie pozwolić na przedmioty bogato zdobione, które oprócz praktycznych zastosowań miały też funkcję zdobniczą.
Określenie "rzemiosło artystyczne" stosowano już w dwudziestoleciu międzywojennym, lecz upowszechniło się ono dopiero w latach 1945 - 1960 . W 1901 w Krakowie powstało Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana, wzorowane na angielskim Arts and Crafts Movement, w 1913 powstały Warsztaty Krakowskie, spółdzielnia artystów i rzemieślników młodszego pokolenia.

Najważniejsze dziedziny rzemiosła artystycznego.

CERAMIKA, 
Zalicza się do niej m.in. różnego rodzaju naczynia wykonywane z gliny. Ulepiony z gliny przedmiot wypalano a następnie pokrywano szkliwem. Przedmioty ceramiczne to głównie fajanse, kamionki i porcelana. Jeśli chodzi zaś o porcelanę to wykonywano z niej całe serwisy stołowe, naczynia, kafle oraz drobne ozdoby.


Bolesławiecka ceramika jest znana na całym świecie



HAFCIARSTWO
 Wyszywane w misterne wzory tkaniny lub skóry, które haftowano najchętniej przy użyciu metalowej nici, srebrnej lub złotej. Dzieło dodatkowo ozdabiano cekinami, paciorkami czy kamieniami szlachetnymi.




INTROLIGATORSTWO
Sztuka ozdobnego oprawiania cennych ksiąg, oprawy wykonywano z różnych materiałów i ozdabiano je rysunkami i napisami.






KONWIARSTWO
Artystyczny wyrób przedmiotów z cyny. Najczęściej wykonywano ozdobne naczynia i świeczniki, a także różnego rodzaju pasy oraz łańcuchy.


Dawne Prusy - Muzeum Mikołaja Kopernika




KORONKARSTWO
Misterne tkanie koronek ubraniowych oraz dodatków służących do obszywania tkanin.

wykonawca: Eugenia Wieczorek


KOWALSTWO ARTYSTYCZNE
Sztuka wykonywania różnego rodzaju artystycznych okuć, dekoracyjnych zamków, kluczy, latarni i innych przedmiotów z kutego żelaza.

wykonawca: Czesław Dziedzic



PŁATNERSTWO
płatnerze parali się wyrobem różnych elementów rycerskiego uzbrojenia, wykonywali całe zbroje oraz takie przedmioty jak: tarcze, miecze, szable czy halabardy.

wykonawca: Robert Stefanowski



SZKŁO ARTYSTYCZNE
Naczynia i ozdoby szklane, kryształy i lustra; często dodatkowo dekorowane.




TKACTWO
Tkaniny dekoracyjne i ubraniowe 

Tkactwo - Dom Kultury Zacisze



ZŁOTNICTWO I JUBILERSTWO
 Wyroby ze złota, srebra, platyny, często z użyciem kamieni szlachetnych: biżuteria, relikwiarze, plakiety, świeczniki i naczynia.
Rynek Jubilerski


LUDWISARSTWO
Zwane też  brązownictwem, sztuka ta polega na odlewaniu przedmiotów użytkowych ze spiżu, miedzi oraz mosiądzu, dziełem ludwisarzy były przede wszystkim dzwony, moździerze i działa, ale także mniejsze formy jak posągi czy świeczniki.


Dzwon Zygmunta



MEBLARSTWO
Stolarstwo artystyczne zajmujące się wyrobem mebli: szaf, komód, kredensów, łóżek, krzeseł, foteli itp.

Muzeum Narodowe w Warszawie - Szafa sieniowa

Produkty rzemiosła artystycznego to w większości małe dzieła sztuki, chociaż ich głównym założeniem jest funkcjonalność. 
Meble, biżuteria, lampy czy dodatki do wnętrz dzięki temu, że są wykonane z tworzyw o wysokiej jakości, a w ich wykonaniu widoczny jest kunszt artystyczny, to ich cena często przewyższa cenę mebli produkowanych w fabrykach. 
Sztuka użytkowa jest określana mianem przemysłu kreatywnego, a to powoduje, że wymaga się od twórcy dużej wiedzy i znajomości np. właściwości tworzywa. Produkty rzemiosła artystycznego są nie tylko unikatowe, ale także wartościowe, dlatego zaliczane są do towaru luksusowego.

By wytwarzać rzemiosło artystyczne wymagane jest od twórcy zaświadczenie uprawnień rzemieślniczych, dyplom mistrza w zawodzie, tytuł robotnika wykwalifikowanego, świadectwo czeladnicze, dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły o określonym profilu.



Niektórzy mylą rzemieślnictwo artystyczne z ludowym. I tutaj przychodzimy z pomocą.
Artysta rzemieślnik to osoba, która posiada specjalistyczne uprawnienia tzw. uprawnienia mistrzowskie, ma nie tylko wiedzę, ale też własną technikę i praktykę w swojej specjalizacji. Artysta ludowy to bardzo często samouk, który wykorzystuje technikę niewymagającą wiedzy na temat sztuki i kultury. W literaturze tematu można znaleźć odniesienie do historii i tak rzemiosło artystyczne ma swoje korzenie w sztuce szlacheckiej i mieszczańskiej, a sztuka ludowa swoje źródła ma związane z kulturą wiejską.


Zadanie dla Was:
Zaprojektujcie na kartce a4 projekt ozdobnego ogrodzenia domu. 
Najpierw zrób szkic ołówkiem, a dopiero potem popraw czarnym flamastrem.
Ozdobne ogrodzenia domu są bardzo drogie, może Twój wzór bedzie w przyszłości ogrodzeniem Twojego domu ? 
Czekamy na Wasze prace :)

Pozdrawiamy serdecznie



Malarstwo jako dziedzina sztuki.

Malarstwo jako dziedzina sztuki.

Dzień dobry
Kolejne dni kwarantanny za nami, zastanawiamy się co tam u Was słychać.
Otrzymujemy od Was wiele wspaniałych prac, za które dziękujemy. Skoro tworzycie oznacza to również, że zaglądacie na naszego bloga i czytacie treści, którymi się z Wami dzielimy.

Sztuką może być śpiew, gra na skrzypcach, pisanie książek, rzeźbienie w drzewie, malowanie obrazów..... oraz wiele innych działań, których nie wymieniliśmy.  Każde z nich należy do jakieś dziedziny sztuki, pod warunkiem, że jest oryginalne i zachwyca odbiorców.
Sztuka jest ogromnym zbiorem, do którego należy wiele podzbiorów. Każdy z nich jest nazywany dziedziną sztuki. Dziedzin tych jest bardzo dużo, dotyczą one nie tylko plastyki.
Na dzisiejszej lekcji skupimy się na jednej z nich czyli malarstwie.



 Pierwsze próby odwzorowania świata za pomocą rysunku ludzie podjęli dziesiątki tysięcy lat temu, na długo zanim nauczyli się pisać czy budować domy. W tamtych czasach wierzono, że malowidła mają magiczną, tajemniczą moc i należą do sfery religii. Niektóre malowidła przetrwały nawet do dnia dzisiejszego :)



Obecnie przywykliśmy do oglądania dzieł sztuki w muzeach i galeriach, a tymczasem większość prac nie powstała wcale po to, by je zamknięto w osobnych budynkach. 
Artyści tworzyli przeważnie na indywidualne zamówienia, a ich działa miały zdobić kościoły, królewskie pałace i prywatne rezydencje. Ludzie możni i bogaci zamawiali obrazy przedstawiające sceny biblijne, by zademonstrować światu swoją pobożność albo szukali inspiracji w dziełach ukazujących siłę miłości czy odwagi. Szczycili się również tym, co posiadali, i pragnęli, by ich ziemie, pałace, ogrody i rodziny, drogocenne klejnoty i wspaniałe szaty zostały uwiecznione na obrazach.
Teraz już wiemy, że malarstwo to sztuka plastyczna, która jest jednym z najwcześniejszych przejawów ludzkiej twórczości i najważniejszą dziedziną sztuki. 



Pewnie zauważyliście, że każde dzieło malarskie jest inne. Każde jest na swój sposób piękne i wyjątkowe. Musimy pamiętać, że na powstanie dzieła m wpływ wiele czynników. Istnieje wiele rodzajów malarstwa i sposobów malowania.  W malarstwie najważniejszy jest kolor. Artysta za pomocą pędzli i farb tworzy dzieło malarskie, które nazywamy obrazem.

Malowanie polega na posługiwaniu się linią i barwą na płaszczyźnie. Malarz pokrywa powierzchnię papieru, płótna naciągniętego na drewnianej ramie, deski, muru kolorowymi liniami i barwnymi plamami. 
Malarz używa różnorodnych rodzajów farb i pędzli. Maluje różne typy plam barwnych, tworzy gładką lub chropowatą powierzchnię obrazu. Często do malowania używa sztalug, aby ustawić płótno na odpowiedniej wysokości.  Posługuje się także paletą do mieszania farb.





Dzieła malarskie są najczęściej dwuwymiarowe, bądź dwuwymiarowe z elementami przestrzennymi, w zależności od kompozycji.

W przypadku omawiania dzieł sztuki najważniejsze znaczenie ma temat obrazu:
  • sceny biblijne i religijne: portrety postaci świętych i sceny biblijne
  • mitologia : zdarzenia i postaci mitologiczne
  • sceny historyczne: sceny z dawnych epok
  • sceny batalistyczne: sceny bitewne
  • sceny rodzajowe: sceny z życia codziennego
  • martwa natura: kompozycje z przedmiotów, kwiatów, owoców
  • malarstwo krajobrazowe - pejzaż : weduta (pejzaż miejski), marina (pejzaż morski), pejzaż fantastyczny
  • portrety
  • malarstwo animalistyczne: pokazanie zwierząt lub scen ze zwierzętami
  • abstrakcja : dzieła trudne do określenia 

W dzisiejszych czasach malarstwo nie przestaje być popularne, a wielu artystów eksperymentuje z nowymi technikami. Do pracy nad obrazami  i innymi dziełami sztuki wykorzystuje się kserokopiarki, skanery i komputery. Niektórzy upierają się, że korzystanie z aparatów fotograficznych i komputerów w tworzeniu obrazów dyskwalifikuje artystę, ale przecież twórcy zawsze sięgali po nowe wynalazki techniczne. Aparat fotograficzny i komputer to tylko narzędzia, tak jak pędzel i farby, a o sposobie ich wykorzystania decyduje człowiek.
Obecnie artyści nadal zajmują się tym, czym zajmowali się zawsze - malowaniem otaczającego świata, uczuć i idei. Kto wie, co jeszcze wymyślą...?


Na podsumowanie mamy dla Was notatkę :)



Dla chętnych mamy zadanie :)
Chciałybyśmy Was prosić, żebyście wypełnili poniższą krzyżówkę.
Każdy obraz ma swój temat, Waszym zadaniem będzie go odgadnąć i wpisać w krzyżówkę.
Cyfry w kolorze czerwonym od 1 do 9 utworzą hasło.

Krzyżówkę możecie sobie wydrukować.
Jeśli ktoś z Was nie ma drukarki może na kartce wpisać tylko hasło ;)



1. 
Jan Matejko "Stefan Batory pod Pskowem"


2.
Sandro Botticelli  "Narodziny Venus"

3.
Vincent Van Gogh "Słoneczniki"

4.

Jan Matejko "Bitwa pod Grunwaldem"

5.
Leonardo Da Vinci "Ostatnia wieczerza"

6.
Canaletto "Obraz Warszawy"

7.
Aleksander Gierymski "W altanie"

8.
Juliusz Kossak "Konie"

9.
Wassily Kandinsky "Improwizacja 26"

10.
Emile Valentin "Statki nocą"



Życzymy owocnej pracy.
Pozdrawiamy Was serdecznie.


Kraina pasteli

Kraina pasteli


Witajcie kochani 
Na ostatnich lekcjach skupiliśmy się na technikach rysunkowych. Wiecie więc zatem, że można rysować ołówkiem, węglem, piórem i tuszem. Dzisiaj zaś poznacie technikę rysunkową - pastel.  Możecie się więc domyślić, że nasza lekcja będzie dzisiaj bardzo kolorowa.

Pastel jest techniką rysunkową,  jednak przez niektórych autorów podręczników jest również zaliczana do techniki malarskiej.
 Praca tym narzędziem polega na ścieraniu i wcieraniu w papier lub karton pigmentów barwnych pałeczek, bez udziału płynnych tworzyw malarskich. Pracując bokiem pałeczki, narysujemy szeroką smugę, którą można rozcierać czy wielokrotnie nawarstwiać uzyskując efekt zbliżony do malowidła olejnego. Kiedy zaś pracujemy czubkiem pałeczki, uzyskujemy cienkie linie i delikatne ślady, kojarzące się raczej z rysunkiem. 


Początki pasteli sięgają dojrzałego renesansu, a ich największy rozkwit nastąpił w baroku. Techniką tą posługiwali się wybitni malarze, w tym między innymi nasz rodak – Stanisław Wyspiański. Pastele do dnia dzisiejszego cieszą się dużą popularnością, a dzięki ciągłemu rozwojowi techniki, powstało kilka ich rodzai.
Stanisław Wyspiański, Dziewczynka w niebieskim kapeluszu (1895)



Stanisław Wyspiański, Wieża kościoła Mariackiego (1905)

Nazwę pastel stosuje się zarówno dla pałeczki pastelowej czyli na
rzędzia, jak i dla pracy plastycznej, wykonanej za pomocą takich różnokolorowych pałeczek. 

Na pewno zadajecie sobie pytanie: Jak powstają takie kredki?
Wykonuje się je z drobno mielonego pigmentu zmieszanego z wypełniaczem (kredą lub glinką) i spoiwem (gumą tragantową), dającym konsystencję ciasta (stąd nazwa: pasta – ciasto). Z takiej pasty formuje się wałeczki i suszy – w ten sposób powstają pałeczki pastelowe. Obecnie stosuje się pastele suche, w bardzo bogatej gamie barw oraz pastele olejne.
 Pastele olejne

Pastele suche
Obok pasteli suchych i olejnych istnieją jeszcze inne ich rodzaje.  W zależności od ilości i rodzaju spoiwa rozróżnia się:
  • pastele miękkie – najbardziej popularne, kruche ale dają nam bogaty i wyraźny kolor oraz aksamitną gładkość rysunku;
  • pastele twarde – nie są tak kruche, możemy je ostrzyć i wówczas nadają się do detali i opracowywania dokładniejszych partii rysunku;
  • pastele olejne – mocno przyczepiają pigment do podłoża, można je rozcierać, a po rozpuszczeniu terpentyną (rozpuszczalnik do farb) wyglądają jak farby olejne;
  • pastele wodne – pomalowanie gotowej pracy wodą daje efekt lawowania, otrzymujemy obraz zbliżony do akwareli;
  • ołówki pastelowe – pręciki pastelowe w drewnianych oprawach – doskonałe do szkiców i precyzyjnych rysunków;
  • pastele kredowe – dzięki niewielkiej ilości spoiwa mają świetliste kolory;
  • kredki woskowe – ich wodoodporność pozwala na łączenie z akwarelą i gwaszem.
pastele wodne

kredki woskowe




Podczas rysowania szczególnie miękkimi pastelami trzeba utrwalać obraz specjalnym płynem (fiksatywą - utrwalacz i przyśpieszacz schnięcia farb, rozmazywania pasteli). 
Technika pastelu polega na połączeniu właściwości narzędzia i papieru. Obok odpowiednich pasteli ważne jest też dobranie właściwego podłoża – jego faktury i koloru. Gładka powierzchnia pozwala miękko mieszać kolory, natomiast chropowaty papier daje wrażenie roziskrzonych, żywych barw.
praca wykonana pastelami olejnymi
Ostatnio obserwowałyśmy jak w Szkole Rysunku Malarstwa Rzeźby i Grafiki OKO powstaje piękna praca - "Baletnica" - wykonana pastelami suchymi. Zapraszamy do obejrzenia.
Może ktoś z Was skorzysta z kursu i sam coś narysuje :)
Aby przejść do kursu należy kliknąć na poniższe zdjęcie.
"Baletnica" - Tomasz Wełna

Skoro teoria jest już za nami, pora przejść do działania.
Dla chętnych mamy zadanie.

POTRZEBUJECIE:
ciemną kartkę - najlepiej czarną,
klej płynny biały, może być magiczny
pędzelek, może też przydać się patyczek
suche pastele
mokre chusteczki do rak, lub ręcznik papierowy 
Na ciemnej kartce rysujemy ołówkiem szkic o tematyce dowolnej. Następnie pędzlem lub patykiem  zanurzonym uprzednio w kleju pociągamy kontury w taki sposób, żeby klej był widoczny (wypukły). Jeśli używamy kleju typu magiczny nie potrzebujemy pędzla ani patyka - klej ten bowiem ma specjalny aplikator za pomocą którego możemy nanieść klej na kontury.  Kiedy wyschnie klej kontury będą czarnymi śladami widocznymi na kartce.



Do kolejnego etapu pracy przechodzimy, wówczas gdy praca dobrze wyschnie. W celu przyspieszenia schnięcia możemy pracę podsuszyć delikatnie suszarką.
Miejsca niepokryte klejem wypełniamy suchymi pastelami.
Na koniec w  możecie podczyścić patyczkiem kosmetycznym kontury pociągnięte klejem.
Dzięki temu zabiegowi uzyskacie lepszy efekt końcowy pracy.



Uwaga!
Pamiętajcie o tym, że suche pastele są kruche i bardzo brudzące, wiec uważajcie przy rysowaniu i rozcieraniu, żeby nie pobrudzić ubrań i przedmiotów znajdujących się w pobliżu.

Nasza praca wygląda tak...
Jesteśmy bardzo ciekawi jak Wam się ona podoba ? :)






















Tych którzy zdecydują się na wykonanie podobnej pracy zachęcamy do podzielenia się nią z nami. Zachęcamy więc do przesyłania zdjęć.

Pozdrawiamy i życzymy miłego dnia
Copyright © Planeta Plastyki , Blogger