Narysuj to sam - wielkanocne rysowanki

Narysuj to sam - wielkanocne rysowanki


Witajcie kochani w piątkowe popołudnie.
Wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc, co prawda musimy pozostać w domu, nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by trochę porysować w tym klimacie.
Na dzisiaj przygotowałyśmy dla Was wielkanocne rysowanki.
Pokażemy Wam jak krok po korku narysować: baranka, fruwającego kurczaka, zająca,  kury oraz koszyczek z pisankami.

Do naszej zabawy zapraszamy zarówno dzieci jak i dorosłych.

Będziecie potrzebować
białą kartkę papieru
ołówka
gumkę
flamastry albo kredki do pokolorowania

Bawcie się dobrze :)








Na koniec mamy dla Was niespodziankę.

"Myślobrazkowo" pokaże Wam jak prosto można stworzyć kartkę wielkanocną.




Pani Joannie dziękujemy za udostępnienie nam świetnego filmiku, mamy nadzieję, że jeszcze nie raz skorzystamy z jej pomysłów:)

Pamiętajcie, żeby koniecznie się pochwalić swoimi rysowankami :)

Ściskamy Was serdecznie.
Do zobaczenia w poniedziałek :)
Op-art sztuka dla oka

Op-art sztuka dla oka


Witajcie,
Dzisiejsza lekcja na pewno przypadnie do gustu osobom, które lubią figury geometryczne oraz złudzenie optyczne, czyli błędną interpretację obrazu przez mózg pod wpływem kontrastu, cieni, użycia kolorów, które automatycznie wprowadzają mózg w błędny tok myślenia. Prościej mówiąc, co innego widzimy, a co innego podpowiada nam mózg.

Czym jest więc Op-art?
Jest to kierunek w malarstwie, grafice, modzie i sztuce użytkowej, który ma oddziaływać na oko odbiorcy, a nie na jego emocje.
Przyjrzyjcie się poniższym zdjęciom i zastanówcie się : Jakie emocje Wam towarzyszą?




Artyści stosują kombinacje linii dające geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, fakturalne. Wszystkie te zabiegi dają poczucie głębi i ruchu na obrazie.
Op-art rozwinął się w latach 50 i 60 XX wieku. Stworzona praca składa się z często powtarzających się wzorów geometrycznych przypominających figury przesuwające się jak w kalejdoskopie. Widzowie są wciągnięci w grę złudzeń i trójwymiarowości prowadzą  oko wzdłuż przecinających się linii.

Op - art z powodu swojej matematycznej natury często tworzony jest przy pomocy komputera, a zadaniem artysty jest zdezorientowanie lub zaskoczenie ludzkiego oka.



Op-art zawdzięczamy FUTURYSTOM i KUBISTOM.
Futuryści już w początkach XX wieku oszałamiali widzów wyrazistymi geometrycznymi plamami barwnymi, zaś Kubiści uproszczali rzeczywistość do postaci brył geometrycznych.

Umberto Boccini, Ulica wchodzi do domu

 Pionierem op-artu jest Węgier VIKTOR VASARELY, który pierwsze eksperymenty z geometryczną abstrakcją poczynił w latach 30. Artysta ten, opierając swoje prace na iluzjach optycznych, nie tyle chciał oszukiwać oko odbiorcy, ile pokazywać, jak w akcie postrzegania konstytuuje się otaczająca nas rzeczywistość.




W jego pracach często można zaobserwować fosforyzujące barwy, które dodatkowo tworzą efekt migotania.



Czołową przedstawicielką op-artu była również brytyjska malarka Bridget Riley, której ulubionym motywem były faliste linie, które jakby wciągały nas w obraz. Jej czarno-białe lub pastelowe okręgi  zaś przypominają rysunki z podręczników psychologii, których zadaniem jest ukazanie ograniczenia ludzkiego postrzegania.




OP-ART każe nam zadać sobie pytanie, czy mamy rzeczywiście zaufać temu, co widzimy w galerii sztuki? 

Polską twórczynią op-artu jest Janina Węgrzynowska - malarka tworząca obrazy przestrzenne i ilustracje. Jej malarstwo przedstawia złudzenie ruchu brył.




Op –art. tworzył również holenderski malarz i grafik Maurits Cornelis Escher. Jego prace znane są na całym świecie. Artysta ten zasłynął przede wszystkim jako grafik, który w swoich pracach wykorzystywał logikę matematyczną oraz podział plastyczny.


Fascynacją Eschera są złudzenia optyczne. Posługuje się on cierpliwą i precyzyjną kreską, wprowadza nas w świat metamorfozy i odbić lustrzanych.
Jego czarno-białe rysunki przedstawiają świat widziany z kilku perspektyw jednocześnie z załamującymi się wymiarami i walczącym ze sobą poziomem i pionem.
Widz nigdy nie wie, co jest ścianą, a co sufitem, co jest wypukłością, czy dany kształt jest skrzydłem ptaka, czy ludzką ręką.

MC Escher Względność"

A teraz spójrzcie na poniższe animacje przedstawiające odtworzony rysunek MC Eschera "Względność" pokazany w 3D oraz w stereoskopowym anaglifie 3D



Chciałybyśmy również pokazać jeszcze animację litografii tego samego autora (M.C. Eschera) "Względność" jako nieskończonej pętli.


Nie wiemy jak Wam, ale nam strasznie podobają się powyższe animacje. Nie mogłyśmy się oprzeć, żeby Wam ich nie pokazać. Tak w ramach ciekawostki zdradzimy, że jest ich jeszcze kilka, ale nie chcemy Was zbytnio obciążać.  Po obejrzeniu ostatniego filmiku trudno jest bowiem dojść do siebie - takie wywołuje on silne emocje.

Op-art to nie tylko malarstwo, rysunki i grafika komputerowa. Op-art to również sztuka natury. Piękne ogrody inspirowane sztuką op-artu tworzył Francois Abelanet. Jeden z nich powstał w Paryżu z okazji odbywającej się tam wystawy poświęconej miejskim drzewom.
Ogród ten ma 100m, a nad jego powstaniem pracowało ok. 90 ogrodników przez 5 dni.

Zobaczcie jak on wygląda




Tutaj z kolei zobaczycie etapy jego powstawania.
(kliknijcie na zdjęcie)



Na koniec propozycja pracy dla Was :)
Wykonajcie pracę zgodnie z instrukcją zamieszczoną na filmie.


Praca oczywiście jest dla chętnych.

Piszcie, komentujcie i trzymajcie się ciepło.
Pozdrawiamy


Komu służy grafika użytkowa?

Komu służy grafika użytkowa?


Witajcie 
Zastanawiamy się, co tam u Was słychać? Dajecie radę? Nam trudno jest wysiedzieć w domu. Kto by przypuszczał, że największą karą może być nic nierobienie ;)
Na dobry początek mamy  dla Was krótką instrukcję dotyczącą planowania dnia.
Jak zwykle niezawodna w tej kwestii stała się Pani Joanna, której dziękujemy za świetną notatkę wizualną ;)


W zeszłym tygodniu mówiliśmy o grafice artystycznej, dzisiaj zaś zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami zajmiemy się grafiką użytkową.
Ze sztuką spotykamy się na każdym kroku nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Większość artykułów, z którymi mamy do czynienia na co dzień zanim znalazła się w sklepach musiała zostać zaprojektowana, wykonana a następnie zapakowana. To właśnie nie nikt inny jak artyści zajmują się projektowaniem wszelkiego rodzaju opakowań, etykiet, znaczków, kalendarzów, plakatów, książek, reklam, a nawet ulotek.


Jak sama nazwa wskazuje grafika użytkowa powinna służyć głównie użytkownikowi. To ONA, jak powiedział Paul Rand  - twórca logo IBM "Sprawia, że ludzie szybciej rozumieją informacje".



Grafika użytkowa to artystyczne i czytelne przekazywanie informacji. Ludzie przekazują sobie nawzajem informacje na różne sposoby. Komunikują się ze sobą używając mowy, abo porozumiewają się za pomocą znaków i symboli. W ten ostatni sposób porozumiewali się nasi prehistoryczni przodkowie, którzy na ścianach skał rysowali proste obrazy zwane piktogramami.

Najbardziej cenioną dziedziną grafiki użytkowej jest PLAKAT. 
Plakat zachęca do obejrzenia spektaklu, filmu czy wystawy. Może również przekazywać nam informacje np. o ochronie środowiska, czy zdrowym stylu życia. Czytelność jego przekazu zaś zwiększają jego duże rozmiary. 
Niżej zobaczycie zdjęcia dwóch plakatów , jedno jest z lat 90-tych drugie z 20-tych.
Przyjrzyjcie się im uważnie i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: Czym one się różnią? Z którego zbierzecie więcej informacji? I w końcu czy patrząc na nie dostrzegacie, w jakim kierunku rozwinęła się technologia?

Jan Młodożaniec,
Wiosenny Salon Plakatu Polskiego, 1990

Plakat reklamujący film Angry Birds 2

Grafikę użytkową bardzo często wykorzystuje się w reklamie. Są to wszelkiego rodzaju szyldy, neony oraz opakowania, które zalicza się do grafiki reklamowej.  Jej celem jest wzbudzenie zainteresowania towarem, sklepem, albo firmą. 
Grafika ta powinna być pomysłowa oraz wyróżniać się kolorystyką i treścią hasła.

Szyld kawiarni Neon ze Strefa bezpłatnego Wi-fi

Dość popularną formą współczesnej reklamy są 
billboardy - wielkie plakaty umieszczane na ogromnych tablicach, na których reklamujemy nie tylko towary, ale również usługi oraz akcje społeczne.

Billboard sklepu Biedronka
Kampania uświadamiająca zarówno kierowcom jak i pieszym to, 
czym skutkuje niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drogach i edukuje o szeroko pojętym bezpieczeństwie wśród uczestników ruchu drogowego.
Na co dzień spotykamy również grafikę książkową, do której zaliczamy ilustracje wewnątrz książki oraz jej okładkę. Obecnie wszelkie ilustracje  do książek i nie tylko powstają przy pomocy graficznych programów komputerowych.  A  jak było kiedyś?
Zobaczcie sami....







Ciekawostka:


Na wewnętrznej stronie okładki czasami umieszcza się specjalny znak  zwany ekslibris, czyli rysunek nawiązujący do zainteresowań właściciela książki. Ekslibris może również zawierać jego imię i nazwisko.

Okładkę oraz ilustracje do książki zaprojektował Radek Żabiński


Ważną rolę w grafice użytkowej odgrywa znak plastyczny, czyli taki rodzaj symbolu, który ma prostą formę i pełni funkcję informacyjną. Zaliczamy do niego: znaki drogowe, symbole na opakowaniach, znaki zakazujące jakąś czynność oraz loga firm.





Najbardziej do gustu w grafice użytkowej przypadł nam dział związany z liternictwem, czyli projektowanie liter i napisów. Jest to umiejętność, którą warto wyćwiczyć, bo zawsze może się przydać. Napisy bowiem są częstym elementem występującym w grafice użytkowej np. na plakatach czy reklamie - należy więc je umiejętnie wkomponować w całość.

Oczywiście Pani Asia przygotowała dla Was notatkę. Chętni mogą ją sobie wydrukować, albo przerysować :)



Na koniec zadanie dla Was
Poprosimy Was o stworzenie własnego LITEROOBRAZU
Kształt liter niech obrazuje znaczenie każdego wyrazu.
Żeby było Wam łatwiej niżej znajdziecie przykładowe prace.





 Na dzisiaj to już wszystko. Mamy nadzieję,  że chociaż częściowo przybliżyłyśmy Wam tajniki grafiki użytkowej.

Pozdrawiamy Was serdecznie i pamiętajcie
ZOSTAŃCIE W DOMU :)



Źródła:
Tworzenie manuskryptów.
J. Lukas, K. Onak; Do dzieła! Podręcznik do plastyki dla klasy szóstej szkoły podstawowej.
Anita Przybyszewska - Pietrasik; Ciekawi świata. Plastyka podręcznik dla klasy 4-6 szkoły podstawowej. Operon 2012 r.
A.  Adamska - Ubaka, K. Szlaska, Wędrówki plastyczne. Podręcznik część I dla szkoły podstawowej kl. 4-6.

Tajemnice faktury

Tajemnice faktury


Witajcie nasi kochani uczniowie.
Widzimy się w tej formie po raz drugi.
Dzisiejsza lekcja będzie krótka, ale za to bardzo przyjemna.
Jesteście gotowi do pracy?
No to zaczynamy.

Na początku poprosimy Was, abyście dotknęli
swojego policzka
swoich włosów
bluzki i spodni
firanki
dywanu
ściany

Nie to nie jest żart, dotknijcie proszę :)

A teraz spróbujcie odpowiedzieć sobie na pytanie:
Jakie są w dotyku? Co czujecie, kiedy je dotykacie?
Jakie powierzchnie mają miejsca i przedmioty, których dotykacie?
Które z nich są miękkie, które szorstkie, a które gładkie?
Dotykanie których miejsc/przedmiotów sprawia Wam najwięcej przyjemności?

Wykonując powyższe ćwiczenie na pewno zdążyliście zauważyć, że wszystko to, co nas otacza, przedmioty, obiekty mają różnorodną powierzchnię. Fakt ten wynika z ich budowy, przeznaczenia , zmian które w nich zachodzą.

PIÓRKA - lśniące i gładkie
SIERŚĆ - miękka i puszysta

SKÓRKA POMARAŃCZY - matowa i chropowata

KORA - nierówna, popękana

A teraz rozejrzyjcie się wokół siebie i spróbujcie znaleźć jakiś obraz.
Jeśli macie jakiś w domu to dobrze, jeśli nie to trudno.
Dotknijcie go delikatnie. Jaką ma powierzchnię?
Chropowatą, z dużą ilością farby, a może gładką?

Cechy powierzchni o których mówimy nazywamy fakturą.

O fakturze w malarstwie, rzeźbie czy architekturze decyduje człowiek.
Wszystko zależy od tego jakich narzędzi użyje  oraz w jaki sposób wykorzysta materiał (farba, glina, kamień).
Artyści w dziełach sztuki przedstawiają cechy przedmiotów - ich faktury, za pomocą różnych linii i odpowiednio stawianych kresek, przez odciśnięcie na papierze nierównych powierzchni pokrytych farbą oraz dzięki technice FROTAŻ, którą dzisiaj poznacie.
Zanim jednak do niej przejdziemy chciałybyśmy, abście spojrzeli na poniższe dzieła.

Vincent Van Gogh, "Pole z cyprysami", 1889.
Obraz o chropowatej fakturze.

Józef Pankiewicz, "Lato", 1890.
Nierówne, barwne powierzchnie drzew i krzewów zostały pokazane
za pomocą niewielkich kolorowych plamek,
które są śladami pędzla.

Constantin Brancussi, "Muza".


Wypolerowana rzeźba wykonana z kamienia ma gładką powierzchnię.
Wspomniany wcześniej frotaż jest techniką graficzną.
Chciałybyśmy abyście pobawili się tą techniką.
Spróbujcie stworzyć "mini notes", gdzie na każdej kartce stworzycie nową grafikę.

 Do wykonania takiego notesu potrzebujcie niewiele: 
miękki ołówek,
kartki papieru ksero złożone na dwie, albo na 4 części
kawałek starej firanki, obrusa, bandaż, monetę 
(a może coś jeszcze ciekawego przyjdzie Wam do głowy)
Przyłóżcie kartkę do "materiału" i pocierajcie po niej ołówkiem. Zbierzcie w ten sposób "różne ślady" w swoim notatniku.

Możecie też spróbować narysować swój obraz na papierze ściernym.
Zapytajcie tatę, na pewno kawałek takiego papieru znajdzie się u niego w garażu.


Na koniec mamy zadanie dla chętnych. Oczywiście będzie ono ocenione ;)
Spróbujcie wykonać własny obraz metodą frotażu zgodnie  z instrukcją zamieszczoną na filmiku. Zacznijcie go oglądać od 2:40 min.
Jest to film w języku angielskim, myślimy jednak, że doskonale sobie poradzicie, a wykonane przez Was dzieło ucieszy oko wszystkich domowników.


Na dzisiaj to już wszystko.
Pamiętajcie, że jeżeli macie jakieś pytania lub wątpliwości możecie do nas pisać.
Jeśli uda Wam się wykonać którąś z prac, to koniecznie się nią pochwalcie.
Kto wie? Może uda  nam się zrobić galerię Waszych prac na naszym blogu?

Trzymajcie się ciepło








Copyright © Planeta Plastyki , Blogger