Film jako sztuka ruchomego obrazu.

Film jako sztuka ruchomego obrazu.


Czym właściwie jest film?  
Rzadko zadajemy sobie to pytanie, ponieważ – jak się wydaje 

– każdy to wie.  
Słowo „film” pochodzi od łacińskiego słowa pellis, które oznacza cienko wyprawioną skórę, membranę lub powłokę. Bezpośrednio znaczenie to odnosi się do aspektu techniczno-materialnego. Mimo postępu technologicznego, widząc na ekranie sztucznie wytworzone, szybko następujące po sobie obrazy, sprawiające wrażenie ruchu, mówimy że oglądamy film.  
języku angielskim film jest również nazywany moving pictures, czyli ruchome obrazy.  
Podobne znaczenie źródłowe ma też słowo „kino” pochodzące od greckiego kinesis oznaczającego ruch. 

Najprościej ujmując, film lub kino oznacza pewną dziedzinę ludzkiej aktywności oraz jej dorobek. 

 
Film jest jedną z najmłodszych dziedzin sztuki. Powstał dzięki wynalezieniu fotografii - pod koniec XIX wieku. Thomas A. Edison oraz bracia August i Louis Lumiere niemal jednocześnie skonstruowali kinematograf - urządzenie wprawiające w ruch klisze światłoczułą, na której były zapisane obrazy. 

Pierwsza publiczna projekcja filmowa została zorganizowana przez Braci Lumiere w 1895 roku. 

 8 grudnia 1895r, jest zaś symboliczna datą narodzin kina. 



W tym miejscu chciałybyśmy zaprosić was do obejżenia poniższego filmu, który pokazuje jak to się wszystko zaczęło. 


 

Początkowo film był czarno-biały oraz niemy - czyli nie towarzyszyły mu żadne nagrane dźwięki, a krótkie dialogi występujących w nim postaci wyświetlano na planszach pomiędzy kolejnymi obrazami. 

W tego rodzaju filmach najważniejsza była gra aktorów, a obraz filmowy ilustrowano muzyką wykonywaną na żywo podczas projekcji. 

 

 

Pierwszy pokaz filmowy na ziemiach polskich odbył się 18 lipca 1896 roku w Warszawie. 

 

 

Początki filmu niemego, który opowiadał konkretną historię, sięgają świtu XX wieku. Jednym z pionierów gatunku był Georges Melies, twórca głośnego tytułu ,,Podróż na Księżyc" z 1902 roku. To właśnie on napisał pierwszy scenariusz filmowy, jako pierwszy użył sztucznego oświetlenia i wprowadził do filmu efekty specjalne. 

Więcej na ten temat dowiecie się oglądając poniższy film. 

 


Uważano, że moda na kino szybko przeminie. Nie były to jednak bezpodstawne opinie, bo ludzie szybko nudzili się oglądaniem tego, co mogli zobaczyć na żywo. Wszystko zmieniło się, gdy na ekranach zaczęto wyświetlać filmy fabularne.  

Początkowo projekcje filmów przyciągały widownię ponieważ był to dla nich pewien rodzaj nowej atrakcji. Był to kolejny z wielu technicznych wynalazków, które powstały na przełomie XIX i XX wieku, w okresie tzw. rewolucji przemysłowej. Organizowane pod gołym niebem (w parkach i lunaparkach, na festynach i jarmarkach) albo w niewielkich lokalach pokazy były kolejną nowinką. Zaciekawienie publiczności budził ruch, obraz, który „ożył”. Było to więcej niż oferowała fotografia. 
Dopiero w kolejnych latach i dziesięcioleciach kino przestało być wyłącznie atrakcją i stało się najpierw powszechną, niedrogą rozrywką, a potem nową formą sztuki. 

Z czasem wyświetlanie filmów przestało mieć formę organizowanych pojedynczo pokazów - zaczęły powstawać stałe kina. Pierwsze stałe kino na ziemiach polskich powstało w Łodzi, w 1899 roku. Mieściło się ono przy ulicy Piotrkowskiej 120, a jego założycielami byli bracia Władysław i Antoni Krzemińscy. 
Pierwsze polskie filmy (właściwsze byłoby raczej określenie – krótkie filmiki) tworzyli pionierzy kina i wynalazcy, tacy jak: Bolesław Matuszewski czy Kazimierz Prószyński. Najstarszy zachowany polski film fabularny nosi tytuł „Pruska kultura” i pochodzi z 1908 roku. 



Na dźwiękową rewolucję trzeba było poczekać do 1927 roku, kirdy to powstała produkcja: ,,Śpiewak jazzbandu" w reżyserii Alana Croslanda. To właśnie wtedy film ,,przemówił" po raz pierwszy. Rok później  zaś na ekrany kin trafiła pierwsza udźwiękowiona animacja - ,,Parowiec Willy", którą wyprodukował Walt Disney.



A kiedy właściwie pojawił się film kolorowy ? 


Z filmami kolorowymi eksperymentowano już na samym początku. Filmy kolorowano techniką wirażowania, niektórzy twórcy z kolei ręcznie malowali poszczególne klatki. Przełom nastąpił dopiero w latach 20. XX wieku. Pojawił się wówczas system nazwany Technicolor, który wykorzystywał dwie, a później trzy taśmy światłoczułe. W 1932 roku udało się zrealizować pierwszy kolorowy film animowany - ,,Kwiaty i drzewa". 3 lata później powstał pierwszy kolorowy film aktorski - ,,Becky Sharp".




Twórcom zależało, żeby do kin przychodziło coraz więcej widzów.  Wymusiło to na nich konieczność kręcenia coraz bardziej spektakularnych produkcji. Aby to osiągnąć, zaczęli rozwijać sztukę oszukiwania widowni. Kiedy w 1925 roku do kin wszedł ,,Zaginiony świat" ludzie byli przekonani, że widzą nie kukłę, a prawdziwego dinozaura. Jeszcze większe wrażenie zrobił ,,King Kong" z 1033 roku. Ze sztucznych modeli, z roku na rok coraz doskonalszych, korzystano aż do lat 90. XX wieku. Później efekty specjalne tworzono już przy pomocy techniki komputerowej. 

We współczesnym kinie popularnym, adresowanym do szerokiego kręgu widzów, różne ciekawe efekty są niemal obowiązkowe, a możliwości, jakie dają obrazy tworzone (generowane) komputerowo (czyli CGI = Computer Generated Images), są obecnie praktycznie nieograniczone. Niekiedy to właśnie tego typu atrakcje, a nie ciekawie zarysowana fabuła czy znakomita gra aktorska, są tym, co przyciąga publiczność do kin. 

 

W Polsce pierwszy kolorowy pełnometrażowy film fabularny wszedł na ekrany w styczniu 1954 roku. Była to komedia muzyczna w reżyserii Leonarda Buczkowskiego pod tytułem „Przygoda na Mariensztacie”. Niżej możecie posłuchać kultowej piosenki z tego filmu. 

 


Dzisiaj już nie wyobrażamy sobie powrotu do dawnego, czarno-białego kina. Choć oczywiście także współcześnie pojawiają się całe filmy (albo ich fragmenty), które zrealizowane są w czarni i bieli. Wynika to jednak już nie z braku możliwości zrobienia filmu kolorowego.  

Na kolejnej lekcji dowiecie się o gatunkach filmowych, jak również poznacie środki wyrazu filmu.

 

A tymczasem przygotowałyśmy dla was następujące zadanie domowe: 

 
Zaprojektuj plakat zapraszający na projekcję filmu. Tytuł filmu i obsada nie muszą być rzeczywiste, mogą być przez Ciebie wymyślone. Plakat wykonaj w dowolnej technice. Możesz zaprojektować go również w dowolnym programie graficznym( word - nie jest programem graficznym)  
  

 

Pozdrawiam

Blisko – daleko, czyli po co jest perspektywa? Słów kilka o tym jak narysować perspektywę rzędową i kulisową?

Blisko – daleko, czyli po co jest perspektywa? Słów kilka o tym jak narysować perspektywę rzędową i kulisową?


Witajcie.

Spójrzcie przez okno. Te elementy, które są najbliżej was wydają się największe. Te, które z kolei są oddalone, sprawiają wrażenie mniejszych. Jeśli na płaskiej powierzchni tak właśnie narysujemy fragmenty krajobrazu, powstanie złudzenie, że są one przestrzenne. Pokazanie na rysunku lub obrazie przedmiotów rozmieszczonych w przestrzeni tak, by oddać wrażenie głębi, nazywamy perspektywą.

Poniższy rysunek przedstawiający ulicę. Choć została ona pokazana na płaskiej powierzchni, to mamy wrażenie, że jest on przestrzenny.



W ciągu tysięcy lat ludzie stosowali różne sposoby, aby stworzyć wrażenie głębi na płaszczyźnie, co wcale nie było proste. W zależności od epoki czynili to w różny sposób. 

 

 

PERSPEKTYWA RZĘDOWA 

 

Na malowidłach naskalnych pochodzących z czasów prehistorycznych perspektywę ukazywano za pomocą odpowiedniego rozmieszczenia poszczególnych elementów. Postacie znajdujące się bliżej umieszczano pod tymi, które były dalej. Przy czym nie zmniejszano ich wielkości. Taki sposób przedstawienia różnych elementów na płaszczyźnie miał wywołać wrażenie głębi. Nazywamy ją perspektywą rzędową. 


Malowidło przedstawia polowanie na jelenie. 

Zwierzęta znajdujące się najbliżej osoby patrzącej 

namalowano najniżej. 

 

Formą perspektywy rzędowej jest perspektywa pasowa, którą stosowano w starożytnym Egipcie. Sens ukazania postaci i przedmiotów jest identyczny jak w przypadku perspektywy rzędowej. Układ pasowy jest bardziej regularny i uporządkowany.  

Na pasie namalowanym najniżej ukazywano to, co znajdowało się najbliżej patrzącego. Pasy namalowane najwyżej zaś przedstawiały to, co było oddalone. 

 

 

 

 




PERSPEKTYWA KULISOWA 

 

Jej nazwa pochodzi od elementów dekoracji teatralnych, które tworzą scenografię, czyli plastyczną oprawę widowiska. Ustawia się je jedne za drugimi, czyli w taki sposób, aby częściowo się przesłaniały. Tworzą w ten sposób przestrzeń zwaną kulisami teatralnymi.  

Bardzo podobnie rozmieszcza się elementy na płaszczyźnie dzieła, ten który znajduje się bliżej, częściowo zasłania dalszy. Powstaje dzięki temu wrażenie przestrzeni. 

  

 

                                                              Jan Vermeer: List miłosny


Na koniec znalazłyśmy bardzo fajne zadanie do wykonania.

Myślimy, że pejzaż nie musi być wykonany w kolorach wiosennych. Temat pejzażu może być dobrany do panującej pory roku. Zamiast lasu, może to być np przygoda w górach.

Wszystko zależy od Waszej wyobraźni. 




Źródło: Do Dzieła, Podręcznik do plastyki dla klas 4-6, Nowa Era

 

 Pozdrawiamy serdecznie i życzymy twórczej pracy :)



Copyright © Planeta Plastyki , Blogger