Kraina pasteli


Witajcie kochani 
Na ostatnich lekcjach skupiliśmy się na technikach rysunkowych. Wiecie więc zatem, że można rysować ołówkiem, węglem, piórem i tuszem. Dzisiaj zaś poznacie technikę rysunkową - pastel.  Możecie się więc domyślić, że nasza lekcja będzie dzisiaj bardzo kolorowa.

Pastel jest techniką rysunkową,  jednak przez niektórych autorów podręczników jest również zaliczana do techniki malarskiej.
 Praca tym narzędziem polega na ścieraniu i wcieraniu w papier lub karton pigmentów barwnych pałeczek, bez udziału płynnych tworzyw malarskich. Pracując bokiem pałeczki, narysujemy szeroką smugę, którą można rozcierać czy wielokrotnie nawarstwiać uzyskując efekt zbliżony do malowidła olejnego. Kiedy zaś pracujemy czubkiem pałeczki, uzyskujemy cienkie linie i delikatne ślady, kojarzące się raczej z rysunkiem. 


Początki pasteli sięgają dojrzałego renesansu, a ich największy rozkwit nastąpił w baroku. Techniką tą posługiwali się wybitni malarze, w tym między innymi nasz rodak – Stanisław Wyspiański. Pastele do dnia dzisiejszego cieszą się dużą popularnością, a dzięki ciągłemu rozwojowi techniki, powstało kilka ich rodzai.
Stanisław Wyspiański, Dziewczynka w niebieskim kapeluszu (1895)



Stanisław Wyspiański, Wieża kościoła Mariackiego (1905)

Nazwę pastel stosuje się zarówno dla pałeczki pastelowej czyli na
rzędzia, jak i dla pracy plastycznej, wykonanej za pomocą takich różnokolorowych pałeczek. 

Na pewno zadajecie sobie pytanie: Jak powstają takie kredki?
Wykonuje się je z drobno mielonego pigmentu zmieszanego z wypełniaczem (kredą lub glinką) i spoiwem (gumą tragantową), dającym konsystencję ciasta (stąd nazwa: pasta – ciasto). Z takiej pasty formuje się wałeczki i suszy – w ten sposób powstają pałeczki pastelowe. Obecnie stosuje się pastele suche, w bardzo bogatej gamie barw oraz pastele olejne.
 Pastele olejne

Pastele suche
Obok pasteli suchych i olejnych istnieją jeszcze inne ich rodzaje.  W zależności od ilości i rodzaju spoiwa rozróżnia się:
  • pastele miękkie – najbardziej popularne, kruche ale dają nam bogaty i wyraźny kolor oraz aksamitną gładkość rysunku;
  • pastele twarde – nie są tak kruche, możemy je ostrzyć i wówczas nadają się do detali i opracowywania dokładniejszych partii rysunku;
  • pastele olejne – mocno przyczepiają pigment do podłoża, można je rozcierać, a po rozpuszczeniu terpentyną (rozpuszczalnik do farb) wyglądają jak farby olejne;
  • pastele wodne – pomalowanie gotowej pracy wodą daje efekt lawowania, otrzymujemy obraz zbliżony do akwareli;
  • ołówki pastelowe – pręciki pastelowe w drewnianych oprawach – doskonałe do szkiców i precyzyjnych rysunków;
  • pastele kredowe – dzięki niewielkiej ilości spoiwa mają świetliste kolory;
  • kredki woskowe – ich wodoodporność pozwala na łączenie z akwarelą i gwaszem.
pastele wodne

kredki woskowe




Podczas rysowania szczególnie miękkimi pastelami trzeba utrwalać obraz specjalnym płynem (fiksatywą - utrwalacz i przyśpieszacz schnięcia farb, rozmazywania pasteli). 
Technika pastelu polega na połączeniu właściwości narzędzia i papieru. Obok odpowiednich pasteli ważne jest też dobranie właściwego podłoża – jego faktury i koloru. Gładka powierzchnia pozwala miękko mieszać kolory, natomiast chropowaty papier daje wrażenie roziskrzonych, żywych barw.
praca wykonana pastelami olejnymi
Ostatnio obserwowałyśmy jak w Szkole Rysunku Malarstwa Rzeźby i Grafiki OKO powstaje piękna praca - "Baletnica" - wykonana pastelami suchymi. Zapraszamy do obejrzenia.
Może ktoś z Was skorzysta z kursu i sam coś narysuje :)
Aby przejść do kursu należy kliknąć na poniższe zdjęcie.
"Baletnica" - Tomasz Wełna

Skoro teoria jest już za nami, pora przejść do działania.
Dla chętnych mamy zadanie.

POTRZEBUJECIE:
ciemną kartkę - najlepiej czarną,
klej płynny biały, może być magiczny
pędzelek, może też przydać się patyczek
suche pastele
mokre chusteczki do rak, lub ręcznik papierowy 
Na ciemnej kartce rysujemy ołówkiem szkic o tematyce dowolnej. Następnie pędzlem lub patykiem  zanurzonym uprzednio w kleju pociągamy kontury w taki sposób, żeby klej był widoczny (wypukły). Jeśli używamy kleju typu magiczny nie potrzebujemy pędzla ani patyka - klej ten bowiem ma specjalny aplikator za pomocą którego możemy nanieść klej na kontury.  Kiedy wyschnie klej kontury będą czarnymi śladami widocznymi na kartce.



Do kolejnego etapu pracy przechodzimy, wówczas gdy praca dobrze wyschnie. W celu przyspieszenia schnięcia możemy pracę podsuszyć delikatnie suszarką.
Miejsca niepokryte klejem wypełniamy suchymi pastelami.
Na koniec w  możecie podczyścić patyczkiem kosmetycznym kontury pociągnięte klejem.
Dzięki temu zabiegowi uzyskacie lepszy efekt końcowy pracy.



Uwaga!
Pamiętajcie o tym, że suche pastele są kruche i bardzo brudzące, wiec uważajcie przy rysowaniu i rozcieraniu, żeby nie pobrudzić ubrań i przedmiotów znajdujących się w pobliżu.

Nasza praca wygląda tak...
Jesteśmy bardzo ciekawi jak Wam się ona podoba ? :)






















Tych którzy zdecydują się na wykonanie podobnej pracy zachęcamy do podzielenia się nią z nami. Zachęcamy więc do przesyłania zdjęć.

Pozdrawiamy i życzymy miłego dnia

10 komentarzy:

Copyright © Planeta Plastyki , Blogger