Witajcie kochani,
dzisiaj mamy propozycję dla uczniów klas 4, "porozmawiamy" o linii, kresce oraz konturze.
Zanim jednak przejdziemy do pracy kilka słów organizacyjnych dla Was:
Gotowi? To zaczynamy!
Swoje pierwsze linie i kreski każdy z nas tworzył już będąc małym dzieckiem. Jedni swą przygodę z kredką czy pędzlem zaczynali bardzo wcześnie inni nieco później. Początkowo były to zwykłe bazgroły, które z czasem nabierały określone kształty - człowieka, drzewa, słońca, chmury, kwiatu czy domu.
Zanim jednak przejdziemy do pracy kilka słów organizacyjnych dla Was:
- Przygotujcie miejsce do nauki.
- Potrzebne Wam będą: białe kartki (mogą być ksero), flamastry, cienkopisy, kredki, kostka do gry. Jeśli ktoś posiada w domu drukarkę to też będzie pomocna, jeśli nie macie jej w domu, obędziemy się bez niej ;)
- Dobrze zaplanujcie swój dzień, znajdźcie czas na każdy przedmiot, ale też na odpoczynek i zabawę.
- Spróbujcie uczyć się przed południem i regularnie robić przerwy.
- Pamiętajcie o zdrowych przekąskach.
- Wykorzystajcie ten czas pobytu w domu na rozwijanie swoich pasji i zainteresowań.
Gotowi? To zaczynamy!
Swoje pierwsze linie i kreski każdy z nas tworzył już będąc małym dzieckiem. Jedni swą przygodę z kredką czy pędzlem zaczynali bardzo wcześnie inni nieco później. Początkowo były to zwykłe bazgroły, które z czasem nabierały określone kształty - człowieka, drzewa, słońca, chmury, kwiatu czy domu.
Czym więc są linie i kreski?
Są to ślady, które pozostają zostawione na powierzchni np. kartki za pomocą różnych narzędzi: ołówka, kredki, pędzla, węgla, flamastra... Za ich pomocą można przedstawić znane nam kształty i sylwetki ludzi, zwierząt oraz przedmiotów.
Pani Asia przygotowała dla Was notatkę wizualną. Jeśli macie ochotę możecie ją wydrukować i wkleić w wolnej chwili do zeszytu.
Pora na proste zadanie.
Przygotujcie kartkę z bloku rysunkowego i coś do pisania (może być kilka rodzai np. ołówek, kredka, flamaster i tp.), a następnie narysujcie:
- cienkie linie proste
- grube linie proste
- linie proste przerywane (grube lub cienkie)
- linie łamane (grube lub cienkie), także przerywane
- linie łukowate (grube lub cienkie), także przerywane
- linie powyginane (grube lub cienkie), także przerywane)
- linie nieregularne (grube lub cienkie), także przerywane
- linie odnoszące się do nazw znanych z otoczenia: linia falista, linia sprężynowata, linia trawiasta, linia zygzakowata.
Postanowiłyśmy poćwiczyć z Wami. Nasze linie i kreski wyglądają tak:
I kolejne zadanie dla Was. Zobaczymy czy potraficie odgadnąć jakie emocje można narysować za pomocą linii i kreski.
Czym jest kontur?
Kontur to najczęściej linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów.
Jeżeli na rysunku występują wyłącznie kontury, nie wypełnione barwą to mamy wówczas do czynienia z konturem linearnym lub konturowym. Niżej pokazujemy przykład takiego dzieła jego autorem jest Henri Matisse jest to Rysunek siedzącej kobiety.
Czy zauważyliście, że kontur w rzeczywistości nie istnieje? Bywa on jednak używany w rysunku, by pokazać kształt przedmiotów i postaci.
Jak już wspominałyśmy linie i kreski są wszędzie. Może ktoś z Was zna La Linea (Linia, Balum Balum)? Jest to włoski cykl krótkich filmów animowanych o bohaterze żyjącym w świecie wykreowanym przez linię narysowaną tajemniczą ręką. Na drodze ludzika wyrastają wciąż nowe przeszkody, a wszystkiemu towarzyszy charakterystyczna muzyka balum, balum.
Na koniec mamy dla Was zabawę.
Rysunkowy 'Roll-a zentagle picture' by eduNOTATKI.
Dla małych i dużych, dla zabicia czasu/ stresu/ nudy... (właściwe wybierz).
Możecie pobrać, albo narysować sami.
Mamy nadzieję, że spodoba się Wam to miejsce. Pamiętajcie, że możecie zostawiać komentarze i dzielić się swoimi wrażeniami.
A może Wy macie swój pomysł na pracę z linią i kreską?
Piszcie!
Życzymy miłej i owocnej zabawy.
A może Wy macie swój pomysł na pracę z linią i kreską?
Piszcie!
Życzymy miłej i owocnej zabawy.
Do zobaczenia .
Źródła:
J. Lukas, K. Onak; Do dzieła! Klasa 4. Podręcznik do plastyki.
Podręcznik do plastyki. Klasa 4, Wydawnictwo MAC
epodreczniki.pl
BRAWO - świetne opracowanie :]
OdpowiedzUsuńSuper, że wskazałyście źródła.
Będę do Was zaglądać :]
Dziękujemy 😊
UsuńPodoba mi się. Będę zaglądać
OdpowiedzUsuńŚwietnie, zapraszamy 😊
OdpowiedzUsuńKobietki jesteście super, dziękujemy za kawał dobrej roboty :) Również będę zaglądać . Pytanko czy można tę Waszą stronę udostępniać uczniom ?
OdpowiedzUsuńDziękujemy za miłe słowa. Trochę nam zajęło zanim się zdecydowałyśmy na ten krok. Ta strona jest dla uczniów, nie koniecznie ze szkół w których uczymy. Będzie nam bardzo miło jak będą z niej korzystać również inne szkoły. Zapraszamy i pozdrawiamy :)
UsuńDziękuje, bardzo mi się podoba.
OdpowiedzUsuńDziękuję:))) Jesteście dużym wsparciem, regularnie zaglądam i zachęcam Uczniów. Pozdrawiam serdecznie:)
OdpowiedzUsuńCieszymy się, że chociaż tak możemy wesprzeć w tym trudnym czasie zarówno uczniów jak i nauczycieli :) Pozdrawiamy serdecznie.
UsuńNiezłe
OdpowiedzUsuńwitam dziękuje za to że nauczyciele teraz zadają nam to >:(
OdpowiedzUsuńbędę codziennie zaglądać i odwiedzać Planetę Plastyki ale mam pytanie a kiedy panie będą dawać następne lekcje chodzi mi o dzień tygodnia i godzinę bo to bardo pomysłowy i ciekawy sposób na zabicie nudy DZIĘKUJE
OdpowiedzUsuńdzien dobry
OdpowiedzUsuńmega strona jesli maja inne to bede zagladac
\
super
OdpowiedzUsuńto jest super xdd
OdpowiedzUsuńNaprawdę super opracowanie. ja robiłam zupełnie inne zajęcia z kreską, ale teraz spróbuję ten scenariusz.
OdpowiedzUsuńpozdrawiam i życze zdrowia
Krystyna Bajon
Pozdrawiam 6D
OdpowiedzUsuń