Kształty i formy, barwy i wrażenia - czyli o umiejętności patrzenia.


Witajcie kochani!
Dzisiaj przychodzimy z lekcją dla klasy 5.

Jest to pierwsza Wasza tego typu lekcja dlatego mamy dla Was kilka słów organizacyjnych:

  1. Przygotujcie miejsce do nauki.
  2. Potrzebne Wam będą: białe kartki (mogą być ksero), flamastry, cienkopisy, kredki, kostka do gry. Jeśli ktoś posiada w domu drukarkę to też będzie pomocna, jeśli nie macie jej w domu, obędziemy się bez niej ;)
  3. Dobrze zaplanujcie swój dzień, znajdźcie czas na każdy przedmiot, ale też na odpoczynek i zabawę.
  4. Spróbujcie uczyć się przed południem i regularnie robić przerwy.
  5. Pamiętajcie o zdrowych przekąskach.
  6. Wykorzystajcie ten czas pobytu w domu na rozwijanie swoich pasji i zainteresowań.

Największe znaczenie dla sztuk plastycznych ma zmysł wzroku, to właśnie za pomocą niego rozróżniamy kształty, kolory, plamy, kierunki oraz płaszczyzny. Musimy tylko nauczyć się obserwować. 
Spójrzcie na jabłko. Jaki ma kształt? Odpowiecie pewnie, że "Okrągły - jak kulka". Ale czy to prawda? Prawie idealną kulą jest również piłka lub inny owoc. 
A czy teraz, kiedy położymy koło jabłka piłkę tenisową widzicie różnice między nimi?


Na pewno wielu z Was powie, że jabłko nie jest idealnie okrągłe, ma wgłębienia i ogonek. Jest rumiane, ma gładką i śliską skórkę itd.

Podobnie jest z innymi kształtami - pierwsze nasze wrażenie opiera się na skojarzeniu ze znaną nam  figurą lub bryłą, np. piłka przypomina koło, prostokąt w połączeniu z trójkątem -  domek. Kiedy zaś przyjrzymy się światu uważniej dostrzeżemy różnice między zewnętrznymi kształtami, czyli formami.

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje form : 

Formy naturalne, które powstają w wyniku procesów zachodzących w przyrodzie 
 Formy sztuczne , które w różnych celach tworzy człowiek nadając im funkcje użytkowe i estetyczne np. dekoracyjne.


Forma sztuczna o funkcji użytkowej
Forma sztuczna o funkcji artystycznej/dekoracyjnej


Formę sztuczną o funkcji użytkowej można przekształcić w formę sztuczną o funkcji dekoracyjnej.
Karolina z bloga Cudne nie nudne, puszkę po orzeszkach ziemnych przemieniła w ozdobny pojemnik na flamastry. Zobaczcie jak świetnie jej to wyszło.

 

Wy również możecie wykonać swoje organizery na kredki czy długopisy z materiałów z tak zwanego odzysku. Niżej podajemy kilka przykładów z przekierowaniem do kursów. 

   

Znalezione obrazy dla zapytania: organizer z rolek po papierze toaletowym kursy

Rozglądając się wokół siebie możemy zauważyć również inne formy, które  w naturze są trójwymiarowe np. architektura, rzeźba (mają trzy wymiary: wysokość, szerokość i głębokość). Ich najważniejszymi elementami są bryły. Formy te po przeniesieniu na płaszczyznę stają się kształtami płaskimi. Artysta musi wykazać się umiejętnościami, które sprawią że staną się one trójwymiarowe/przestrzenne.


Pani Asia nie próżnowała i przygotowała dla Was krótką notatkę z dzisiejszej lekcji. Znajdziecie w niej wszystko, to co powinniście zapamiętać.
Notatkę można oczywiście sobie wydrukować, albo przerysować.
Wszystko zależy od Was ;)


Na koniec proponujemy jeszcze dwa ćwiczenia.

Zabawa "Czego to kształt?"

Potrzebne materiały:
  • 4 przedmioty (np. klucz, moneta, długopis, temperówka);
  • kartka z bloku rysunkowego;
  • ołówek;
  • nożyczki
Połóżcie na kartce przygotowane przedmioty, obrysujcie je ołówkiem, a następnie wytnijcie.
Porównajcie powstałe kształty. Jak myślicie? Czy można się domyślić, czego są konturem?


Zabawa "Skojarzenia"

Potrzebne materiały:

  • kartka z bloku rysunkowego;
  • ołówek;
  • czarny flamaster lub cienkopis;
  • kredki
Połóżcie swoją dłoń w dowolny sposób na kartce papieru i obrysujcie ją ołówkiem.
Przyjrzyjcie się narysowanemu konturowi i zastanówcie się nad tym, z czym się on Wam kojarzy. Może przypomina koronę drzewa, kielich kwiatu, albo obrys któregoś kraju? 
Poprawcie kontur czarnym flamastrem lub cienkopisem, tak aby był wyraźny, a następnie dorysujcie kształt tego, co Wam on przypomina.
Na koniec pokolorujcie rysunek kredkami.


Kończymy dzisiaj nasze spotkanie. Mamy nadzieję, że zapamiętaliście coś z naszej lekcji.
Pamiętajcie, że proponowane przez nas prace są DOBROWOLNE.
Jeśli znajdziecie czas i coś stworzycie możecie podzielić się z nami swoją twórczością w komentarzach, do czego serdecznie Was zachęcamy.



Źródła:
J. Lukas, K. Onak; Do dzieła! Podręcznik do plastyki dla klasy piątej szkoły podstawowej.
Do dzieła! Książka dla nauczyciela. Materiały dydaktyczne do plastyki dla klasy piątej  szkoły podstawowej. 
A. Przybyszewska - Pietraszak; Ciekawi świata. Plastyka. Podręcznik dla klas 4-6 szkoły podstawowej. OPERON.



3 komentarze:

  1. Ja narysowałam moją dłoń i ona mi przypomina drzewo i jego gałązki

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mam kostki do gry wiwc nie zrobie 😢

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Planeta Plastyki , Blogger